Ungdomar på en klippa och ungdomar som simmar i havet.

Skriftskola

Årets skriftskola för 2009 födda.
Inbjudan har postats.

Bästa konfirmand, förälder/vårdnadshavare!

Med denna information vill vi inbjuda till skriftskolan i Karis-Pojo svenska församling.

Vi har övergått till elektronisk anmälning till skriftskolan.
Därav ordnar vi ett infotillfälle för föräldrar och vårnadshavare om hur anmälningen går till torsdagen den 31.8. kl. 18 i S:ta Katarina kyrka i Karis.
På träffen berättar vi om när anmälningen är öppen, var du kan anmäla din ungdom, vilka skriftskole-alternativ det finns i år samt hur platserna fördelas. Det finns också tid för frågor och att fundera tillsammans.

Vi förutsätter att anmälningen görs tillsammans med din ungdom.

Under konfirmandtiden funderar vi på livets stora frågor. De flesta av våra medlemmar har döpts som barn och så blivit medlemmar av kyrkan. Men vad betyder det? Och vilken roll spelar människan i den? Vad är det här med tro? Och på vilket sätt kan man leva sin tro? Skriftskolan handlar om konfirmanden och om livet.

I konfirmandtiden ingår en del undervisning, men kristen tro är mer än kunskap. Det är en livsstil. Under konfirmandtiden vill vi förmedla något av detta sätt att leva. Det gör vi genom bl.a. gemensamma andakter, genom att be bordsbön, sjunga, leka och ha olika aktiviteter tillsammans.

Till konfirmandtiden hör en församlingspraktik. I den bekantar konfirmanden sig med sin församling och deltar i gudstjänstlivet. Om församlingspraktiken ger vi mera info vid konfirmandernas skribastart.

Här följer lite praktiska detaljer:

Anmälningstiden öppnar 1.9 kl. 18.00 och stänger 12.9 kl. 23.59. Länken till anmälningen finns längst ner.

Om inget av alternativen till konfirmandundervisning känns som ett alternativ för er, vänligen kontakta oss på församlingen så försöker vi hitta ett alternativ som är lämpligt för er. Kvällsskriban är menad som smågrupps skriftskola, med korta anpassade lektioner.

Medlemmar i Karis-Pojo svenska församling har förtur. Medlemmar från andra församlingar är välkomna med, om det finns lediga platser.

Undervisningen är gratis, men för mat och uppehälle på lägergården blir det en avgift. Sportlovslägrets avgift är 110€ och sommarlägrets avgift är 127. Startveckoslutets kostnader är inkluderade i samma faktura, som skickas ut innan skriba-lägerveckan. Kostnad för mellanmål för kvällskriftskolan är ca 30 euro.
Om avgiften för skriftskolan är betungande, kan man ansöka om befrielse från den. Kontakta i så fall församlingens ungdomsarbetare, för vidare information, när du vet vilken skribagrupp din ungdom tillhör. Lägeravgiften bör vara betald innan lägrets början.

Den första samlingen för alla konfirmander är onsdagen den 27.9 kl. 15.30 i S:t Katarina kyrka i Karis, Lärkkullavägen 26. Där får de veta till vilken grupp de tillhör och får mera information om konfirmandtiden.

Välkommen på infotillfälle för föräldrar och vårdnadshavare om anmälning till skriftskolan 31.8. kl. 18 i S:ta Katarina kyrka i Karis.

Christina Råstedt, Ungdomsarbetsledare tel. 044 333 5004
Fredrica Degerth
, Församlingsassistent inom ungdoms och familjearbete tel. 040 5687 580

Att tänka på vid anmälan till skriftskolan.

Vi behöver korrekt och fullständig information om konfirmanden för att kunna göra en så bra skriftskoletid som möjligt för hen.

Ungdomar med följande svårigheter klarar inte av en lägerskriftskola, utan behöver välja kvällsskriftskola.
Ångest, svårigheter att äta och sova med andra, svårt att förstå instruktioner eller behov av anpassad undervisning/individuell handledning.

Vid frågor angående församlingens skriftskola,
vänligen kontakta församlingens Ungdomsarbetare Stina och Fredrica

Länk till anmälan finns här.

Tag kontakt